Logo der Universität Wien

Publikationen (Auswahl)

Martin Kusch

·         Language as Calculus vs. Language as Universal Medium: A Study in Husserl, Heidegger, and Gadamer, Kluwer (1989)

·         Foucault's Strata and Fields: A Study in Archaeological and Genealogical Science Studies, Kluwer (1991)

·         Psychologism: A Case Study in the Sociology of Philosophical Knowledge, Routledge (1995)

·         (Co-authored with H.M. Collins) The Shape of Actions: What Humans and Machines Can Do, MIT Press (1998)

·         Psychological Knowledge: A Social History and Philosophy, Routledge (1999)

·         Knowledge by Agreement: The Programme of Communitarian Epistemology, Oxford University Press (2002)

·         A Sceptical Guide to Meaning and Rules: Defending Kripke's Wittgenstein, Acumen & McGill-Queen's (2006)

·         "The Metaphysics and Politics of Corporate Personhood",
Erkenntnis: Volume 79, Issue 9 (2014), Page 1587-1600.

 Markus F. Peschl

  • Kossek B. und M. F. Peschl (Eds.): Digital Turn? Zum Einfluss digitaler Medien auf Wissensgenerierungsprozesse von Studierenden und Hochschullehrenden. Göttingen: V&R unipress, 2012

  • Risku, H. und Markus Peschl (Eds.): Kognition und Technologie im kooperativen Lernen. Vom Wissenstransfer zur Knowledge Creation. Göttingen: V&R unipress, 2010
  • Peschl, M.F. and T. Fundneider (2008). Emergent Innovation and Sustainable Knowledge Co-creation. A Socio-Epistemological Approach to “Innovation from within”. In M.D. Lytras, J.M. Carroll, E. Damiani et al. (Eds.), The Open Knowledge Society: A Computer Science and Information Systems Manifesto, pp. 101–108. New York, Berlin, Heidelberg: Springer
  • Batthyany, A. and M.F. Peschl (2008). Mentale Verursachung. Prämissen, Ansätze und mögliche Wege aus den Dilemmata. In M.F. Peschl and A. Batthyany (Eds.), Geist als Ursache. Mentale Verursachung im interdisziplinären Diskurs, pp. 7–21. Würzburg: Königshausen und Neumann.  • Fundneider, T. and M.F. Peschl (2008). Was ist/wie funktioniert Innovation? Von inkrementeller zu emergenter Innovation. In R. Alton-Scheidl and J. Herwig (Eds.), net culture lab, pp. 24–37. Wien: osAlliance Medienverbund
  • Peschl, M.F. (2008). From double-loop learning to triple-loop learning. Profound change, individual cultivation, and the role of wisdom in the context of the microlearning approach. In T. Hug (Ed.), Didactics of microlearning. Concepts, discussions and examples, pp. 292–312. Münster: Waxmann
  • Peschl, M.F. (2007). Enabling Spaces – epistemologische Grundlagen der Ermöglichung von Innovation und knowledge creation. In N. Gronau (Ed.), Professionelles Wissensmanagement. Erfahrungen und Visionen, pp. 362–372. Berlin: GITO

Mona Singer

  • Fremd.Bestimmung: zur kulturellen Verortung von Identität. Tübingen: 1997
  • Geteilte Wahrheit: feministische Epistemologie, Wissenssoziologie und Cultural Studies. Wien: 2005
Institut für Philosophie
Fakultät für Philosophie und Bildungswissenschaft
Universität Wien

Universitätsstraße 7
1010 Wien

Universität Wien | Universitätsring 1 | 1010 Wien | T +43-1-4277-0